Algemene Voorwaarden - iamb&b

Dit zijn de algemene voorwaarden van iamb&b ( Opdrachtnemer ). Het adres van iamb&b is Kerkstraat 61 1017gc Amsterdam, met het KvK-nummer 66680670.
Mocht u vragen hebben, dan kunt u contact opnemen via support@iambnb.nl, 0202600047 of per post: iamb&b, Kerkstraat 61, 1017gc Amsterdam. iamb&b heeft het recht deze algemene voorwaarden te wijzigen. U stemt ermee in dat steeds de laatste versie van deze algemene voorwaarden op de opdracht van toepassing zal zijn. Partijen kunnen afwijkende afspraken schriftelijk vastleggen.

Artikel 1 - Algemeen

Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op iedere aanbieding, offerte en opdracht tussen Opdrachtnemer en u ( Opdrachtgever ). Opdrachtnemer zal deze algemene voorwaarden op verzoek kosteloos aan u toezenden. Zij zijn ook beschikbaar op www.iambnb.nl.

Artikel 2 - Totstandkoming opdracht

De opdracht komt tot stand wanneer Opdrachtgever laat blijken met de opdracht in te stemmen.

Artikel 3 - Offertes en aanbiedingen

1.        Alle aanbiedingen en offertes van Opdrachtnemer zijn vrijblijvend, tenzij anders afgesproken. Een aanbod in een offerte geldt enkel voor de specifieke onderliggende opdracht (en niet voor eventuele toekomstige orders).

2.        Als Opdrachtgever aan Opdrachtnemer gegevens verstrekt, mag Opdrachtnemer ervan uitgaan dat deze kloppen en zal hij zijn offerte hierop baseren.

Artikel 4 - Prijs

1.        Opdrachtnemer rekent 20% exclusief btw over de verhuuropbrengsten.

2.        Opdrachtnemer rekent schoonmaakkosten voor eigen rekening aan de gasten.

3.        Opdrachtnemer mag de prijs tussentijds verhogen als er onvoorziene en kostprijsverhogende omstandigheden plaatsvinden na de totstandkoming van de opdracht. Hierover zal altijd overleg plaatsvinden

4.        De prijs is exclusief eventuele onkosten van Opdrachtnemer en exclusief btw en andere heffingen van overheidswege.

Artikel 5 - Betaling en incassokosten

1.        Opdrachtgever moet altijd binnen veertien dagen na factuurdatum betalen. Opdrachtnemer zal maandelijks factureren. Mocht Opdrachtnemer een creditfactuur uitsturen, zal Opdrachtnemer ook binnnen 14 dagen betalen.

2.        Als Opdrachtgever de factuur niet op tijd betaalt, is hij van rechtswege in verzuim. Opdrachtgever is dan de wettelijke rente (als hij een consument is) of de wettelijke handelsrente (als hij een onderneming is) verschuldigd. De rente over het opeisbare bedrag wordt berekend vanaf het moment dat Opdrachtgever in verzuim is tot het moment van voldoening van het volledig verschuldigde bedrag.

3.        De volledige vordering van Opdrachtnemer op Opdrachtgever is onmiddellijk opeisbaar als:

  • Opdrachtgever een betalingstermijn overschrijdt;
  • Opdrachtgever failliet is of in surseance van betaling;
  • Opdrachtgever (vennootschap) ontbonden of geliquideerd wordt;
  • Opdrachtgever (natuurlijk persoon) onder curatele wordt gesteld of overlijdt.

Artikel 6 - Contractsduur

Opdrachtnemer en Opdrachtgever gaan de opdracht aan voor onbepaalde tijd, tenzij Partijen anders overeenkomen. Opdracht gever kan ten alle tijden kosteloos de overeenkomst opzeggen, met uitzondering van bestaande boekingen. Mochten deze boekingen toch geannuleerd worden komen eventuele kosten voor rekening van Opdrachtgever.

Artikel 7 - Derden

Opdrachtnemer mag werkzaamheden (deels) laten verrichten door derden. Artikelen 7:404 BW (uitvoering door bepaalde persoon), artikel 7:407 lid 2 (hoofdelijke aansprakelijkheid) en 7:409 BW (overlijden van bepaalde persoon) zijn niet van toepassing.

Artikel 8 - Werkzaamheden

Tot de standaardwerkzaamheden die Opdrachtnemer uitvoert behoren onder andere, maar neit uitsluitend

  • Het verzorgen en optimaliseren van de advertenties;
  • Het accepteren van gasten in de door Opdrachtgever geopende dagen;
  • Het ondersteunen bij de check-in van gasten;
  • Het ondersteunen bij het ontvangen van de betaling;
  • Het verzorgen van bedlinnen en handdoeken;
  • Het verzorgen van de schoonmaak na elke gast;
  • Het optreden bij calamiteiten en het aanspreekpunt voor gasten en buren.

 

Artikel 9 - Uitvoering opdracht

1.        Opdrachtnemer zal de opdracht naar zijn beste inzicht en vermogen en volgens de eisen van goed vakmanschap uitvoeren.

2.        Opdrachtnemer mag de opdracht in verschillende fasen uitvoeren en de uitgevoerde delen afzonderlijk factureren.

3.        Als Opdrachtnemer de opdracht in fasen uitvoert, kan hij de uitvoering van de onderdelen van een volgende fase opschorten, totdat Opdrachtgever de resultaten van de vorige fase schriftelijk heeft goedgekeurd.

4.        Opdrachtgever zorgt dat hij tijdig alle informatie of materialen aan Opdrachtnemer verstrekt, die noodzakelijk zijn voor Opdrachtnemer om de opdracht uit te voeren.

5.        Als Opdrachtgever de noodzakelijke informatie of materialen niet tijdig verstrekt, mag Opdrachtnemer de uitvoering van de opdracht opschorten en de extra kosten die voortvloeien uit de vertraging factureren. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade die ontstaat doordat Opdrachtnemer is uitgegaan van door Opdrachtgever verstrekte onjuiste of onvolledige gegevens.

Artikel 10 - Wijziging opdracht

1.        Als tijdens de opdracht blijkt dat voor een behoorlijke uitvoering het noodzakelijk is om de inhoud van de opdracht te wijzigen of aan te vullen, dan zullen partijen dat in onderling overleg doen.

2.        Opdrachtnemer kan de overeengekomen prijs verhogen of verlagen. Opdrachtnemer zal (als het mogelijk is) daarvan vooraf een prijsopgaaf doen. Door een wijziging van de opdracht kan ook de opgegeven termijn van uitvoering veranderen. Opdrachtgever aanvaardt de mogelijkheid van wijziging van de opdracht, prijs en uitvoeringstermijn.

3.        Opdrachtnemer mag een verzoek tot wijziging van de opdracht van Opdrachtgever weigeren, als dit in kwalitatief of kwantitatief opzicht gevolg kan hebben voor de werkzaamheden.

Artikel 11 - Opschorting, ontbinding

  1. Opdrachtnemer mag de opdracht opschorten als hij door omstandigheden (die buiten zijn invloedsfeer liggen of waarvan hij niet op de hoogte was) tijdelijk zijn verplichtingen niet kan nakomen.
  2. Als nakoming blijvend onmogelijk is, kunnen partijen de opdracht ontbinden voor het deel dat nog niet is nagekomen.
  3. Opdrachtnemer mag nakoming van de opdracht opschorten of ontbinden als Opdrachtgever zijn verplichtingen niet, niet volledig of niet op tijd nakomt. Opdrachtgever moet Opdrachtnemer dan schadevergoeding betalen of schadeloos stellen.

Artikel 12 - Tussentijdse opzegging

  1.  Als Opdrachtnemer de opdracht tussentijds opzegt, zal Opdrachtnemer zorgen voor overdracht van de nog te verrichten werkzaamheden aan derden, tenzij de opzegging toerekenbaar is aan Opdrachtgever. Als de overdracht van de werkzaamheden voor Opdrachtnemer extra kosten meebrengt, komen de kosten voor rekening van Opdrachtgever.
  2. Opdrachtnemer en Opdrachtgever hanteren geen opzegtermijn. Met de uitzondering van het uitvoeren van bestaande boekingen. Mocht Opdrachtgever deze toch tussentijds willenannuleren zullen de kosten die daaraan verbonden zijn voor rekening komen van de Opdrachtgever
  3. Opdrachtnemer mag de opdracht direct opzeggen (en is geen schadevergoeding of schadeloosstelling verplicht) in een van de volgende gevallen:
  • Opdrachtgever overschrijdt een betalingstermijn;
  • Opdrachtgever is failliet of in surseance van betaling;
  • Opdrachtgever (vennootschap) wordt ontbonden of geliquideerd;
  • Opdrachtgever (natuurlijk persoon) wordt onder curatele gesteld of overlijdt;
  • Er is sprake van een andere omstandigheid waardoor Opdrachtgever niet langer vrijelijk over zijn vermogen kan beschikken.

Artikel 13 - Overmacht

  1. Opdrachtnemer hoeft zijn verplichtingen niet na te komen als er sprake is van overmacht.
  2. Opdrachtnemer kan tijdens de periode dat de overmacht voortduurt de verplichtingen uit de opdracht opschorten. Als deze periode langer duurt dan 1 maand dan mogen allebei de partijen de opdracht ontbinden, zonder dat ze schadevergoeding verplicht zijn.
  3. Als Opdrachtnemer zijn verplichtingen deels is nagekomen en als het nagekomen gedeelte zelfstandig waarde heeft, mag Opdrachtnemer het nagekomen deel factureren.

Artikel 14 - Klachten

  1. Opdrachtgever moet eventuele klachten schriftelijk en binnen een week  na constatering (of -bij niet zichtbare gebreken- nadat hij de gebreken had kunnen constateren) melden.
  2. Als Opdrachtgever op tijd een klacht indient, schort dit zijn betalingsverplichting niet op.
  3. Als Opdrachtgever een klacht later meldt, komt hem geen recht meer toe op herstel, vervanging of schadeloosstelling.
  4. Als vaststaat dat een zaak gebrekkig is en dit op tijd is gemeld, dan zal Opdrachtnemer de gebrekkige zaak binnen een redelijke termijn na schriftelijke kennisgeving van het gebrek door Opdrachtgever vervangen, herstellen of vergoeden.
  5. Als komt vast te staan dat een klacht ongegrond is, dan komen de kosten van Opdrachtnemer die daardoor zijn ontstaan (zoals onderzoekskosten) geheel voor rekening van Opdrachtgever.

Artikel 15 - Aansprakelijkheid

  1. Opdrachtnemer is alleen aansprakelijk voor directe schade van Opdrachtgever, die rechtstreeks en uitsluitend het gevolg is van een tekortkoming van Opdrachtnemer.
  2. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade die is ontstaan doordat hij is uitgegaan van door Opdrachtgever verstrekte onjuiste of onvolledige gegevens.
  3. Opdrachtgever is niet aansprakelijk voor schade ontstaan door het verlies van sleutels.
  4. De aansprakelijkheid van Opdrachtnemer is steeds beperkt tot de factuurwaarde met een maximum van €5000,00.
  5. De aansprakelijkheid van Opdrachtnemer is in ieder geval beperkt tot het bedrag dat zijn verzekeraar in dat geval uitkeert.
  6. De in dit artikel opgenomen beperkingen van de aansprakelijkheid gelden niet als de schade te wijten is aan opzet of grove schuld van Opdrachtnemer.

Artikel 16 - Verjaringstermijn

De verjaringstermijn van alle vorderingen en verweren tegen Opdrachtnemer is één jaar.

Artikel 17 - Vrijwaring

  1. Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer voor eventuele aanspraken van derden die schade lijden door uitvoering van de opdracht en waarvan de oorzaak niet aan Opdrachtnemer toerekenbaar is.
  2. Als derden Opdrachtnemer aanspreken, zal Opdrachtgever hem zowel buiten als in rechte bijstaan en alles doen dat van hem in dat geval verwacht mag worden.
  3. Als Opdrachtgever geen maatregelen neemt, mag Opdrachtnemer zelf daartoe overgaan. Alle kosten en schade die daardoor ontstaan voor Opdrachtnemer, komen geheel voor rekening en risico van Opdrachtgever.

Artikel 18 - Intellectuele eigendom

  1. Opdrachtnemer behoudt alle rechten op door hem gemaakte plannen, documenten, afbeeldingen, tekeningen, programmatuur, creaties en de hierop betrekking hebbende informatie. Dit geldt ook wanneer daarvoor kosten in rekening zijn gebracht of wanneer er later nog verbeteringen zijn aangebracht.
  2. Opdrachtgever mag de in het vorige lid genoemde zaken niet kopiëren (als dit niet voor intern gebruik is bij Opdrachtgever), aan derden tonen of ter beschikking stellen voor een ander doel anders dan waarvoor ze door Opdrachtnemer verstrekt zijn.

Artikel 19 - Geheimhouding

  1. Tenzij er een wettelijke plicht of beroepsplicht is tot bekendmaking, zal Opdrachtnemer alle informatie van Opdrachtgever geheimhouden tegenover derden.
  2. Opdrachtnemer zal de informatie die door Opdrachtgever is gegeven niet voor een ander doel gebruiken dan waarvoor zij werd verkregen, behalve als Opdrachtnemer optreedt in een procedure waarbij deze stukken van belang kunnen zijn.
  3. Opdrachtgever zal de inhoud van overeenkomsten, opdrachtbevestigingen, offertes, rapporten, adviezen of andere al of niet schriftelijke uitingen van Opdrachtnemer niet openbaar maken en ervoor zorgen dat derden de inhoud daarvan niet zien.

Artikel 20 – Oplevering van het appartement

Opdrachtgever levert het appartement schoon op. Indien dit niet het geval is zal Iamb&b schoonmaakkosten in rekening brengen.

Artikel 21 – Toepasselijke regelgeving

  1. Opdrachtgever is op de hoogte van de wet- en regelgeving met betrekking tot short stay- vakantie- bed&breakfast- en hotelmatige verhuur. En verhuurt in overeenstemming met deze wet- en regelgeving.
  2. Opdrachtgever is zelf verantwoordelijk voor het doen van de juiste meldingen, belastingaangiften of aanvragen van vergunningen.
  3. Opdrachtnemer accepteert geen verantwoordelijkheid voor de consequenties van het niet naleven van deze regelgeving door Opdrachtgever.

Artikel 22 – Privacy

  1. Opdrachtgever is op de hoogte van de wet- en regelgeving met betrekking tot short stay- vakantie- bed&breakfast- en hotelmatige verhuur. En verklaart door aangaan van de samenwerking aan Opdrachtgever in overeenstemming met deze wet- en regelgeving te handelen.
  2. Opdrachtgever is verantwoordelijk voor het doen van de juiste meldingen, belastingaangiften of aanvragen van vergunningen.
  3. Opdrachtnemer accepteert geen verantwoordelijkheid voor de consequenties van het niet naleven van deze regelgeving door Opdrachtgever.

Artikel 23 - Nietigheid

Als een deel van deze voorwaarden nietig of vernietigbaar is, verandert dat niets aan de geldigheid van de rest van de Overeenkomst. Het nietige of vernietigde deel wordt vervangen door een bepaling die zoveel mogelijk de inhoud van de nietige bepaling volgt.

Artikel 24 - Strijdige clausule

In het geval dat deze algemene voorwaarden en de overeenkomst tegenstrijdige voorwaarden bevatten, gelden de in de overeenkomst opgenomen voorwaarden.

Artikel 25 - Toepasselijk recht

Nederlands recht.

Artikel 26 - Bevoegde rechter

Rechtbank Amsterdam.