Airbnb gaat buren vragen om recensies

Er is veel te doen over de overlast die het verhuren van je woning op websites als Airbnb kan veroorzaken. Airbnb lijkt zich hier van bewust en kondigt aan de buren meer te gaan betrekken bij de woningverhuur. De woningdeel site biedt binnenkort buren van de aanbieders de mogelijkheid om recensies over de gasten te schrijven. Dat meldt nu.nl

Woningaanbieders krijgen zo een beter inzicht in hoe de gasten zich gedragen als ze zelf niet aanwezig zijn en dit moet helpen in de strijd tegen overlast. De komende weken wordt de functie uitgerold in verschillende landen. Airbnb hoopt hier mee het probleem op te lossen dat buren nergens met hun klachten terecht kunnen en er niets aan gedaan wordt als ze klachten hebben.

Dirk Minnebo van Iamb&b juicht de ontwikkeling toe: "Wanneer wij iemand helpen met het verhuren van zijn of haar huis geven we altijd kaartjes aan de buren met ons nummer zodat ze ons bij overlast altijd kunnen bellen, goed om te zien dat Airbnb dit nu als bedrijf ook oppakt" Het is goed dat Airbnb nu buren de mogelijkheid geeft om gehoord te worden. Het is afwachten hoe dit praktisch uitgewerkt gaat worden. Hoe wordt de privacy gewaarborgt bijvoorbeeld? Ook het daadwerkelijk ingrijpen bij overlast blijft lastig als je zelf op de bahama's zit. Daarom adviseert Iamb&b om altijd een lokaal contact persoon voor je buren en gasten te hebben.

*update: t originele persbericht van airbnb*

"We are proud to have built a respectful and compassionate community. Most Airbnb hosts are sharing the home they live in and we give them tools they need to only welcome respectful travelers. If issues do arise, we work with our community to try and resolve them. In the next month we are planning to start offering a new feature on our website that will enable neighbors to register a complaint directly to our customer service team for follow up. We will have more details when we formally launch the product in the coming weeks."


Meer weten over de service van Iamb&b?