Waar moet je op letten bij het kiezen van een Airbnb service bedrijf?

Steeds meer mensen verhuren hun woning via platforms als Airbnb, Wimdu of Booking.com. Na een paar keer zelf schoon gemaakt te hebben, check-ins geregeld te hebben, en 's nachts gebeld worden door een gast die de sleutel kwijt is of de verwarming niet snapt kiezen verhuurders er vaker en vaker voor om hier hulp bij in te schakelen. Steeds meer particulieren en bedrijven springen in dit gat. Zoveel dat het lastig om te kiezen aan wie je het wilt uitbesteden. 

Waar moet je op letten als je jouw Airbnb uitbesteedt?

1. Welke werkzaamheden doet het bedrijf?
Niet elk bedrijf levert dezelfde service. Sommige bedrijven doen alleen de sleuteloverdracht, anderen de schoonmaak en er zijn bedrijven die je advertentie voor je maken, foto's maken en gratis beddengoed leveren. Vraag goed na wat er allemaal tot de werkzaamheden behoort en wat je zelf moet doen. 

2. Zijn er verborgen kosten?
Let goed op sommige bedrijven adverteren met een laag percentage, maar laten je bijvoorbeeld betalen voor het aanmaken van de advertentie, gebruik van het beddengoed of hebben een minimum bedrag per boeking van 75,- euro. Deze 'verborgen' kosten kunnen flink oplopen.
Voorbeeld: Je ontvangt een boeking van 200,- voor twee nachten. Vraagt je tussenpersoon 20% dan betaal je 40,- maar als er een minimum van 75,- ingesteld is, ben je bijna twee keer zo duur uit.
Vraag dus goed na vóór je een intake doet: Moet ik extra betalen voor: foto's? beddengoed? schoonmaak? het aanmaken van de advertentie? het terugkrijgen van mijn sleutels? 

3. Verdiensten
Naast de kosten is het natuurlijk belangrijk om naar de opbrengsten te kijken. Er zijn partijen die je van te voren een vast bedrag aanbieden en partijen die zeggen dat ze je inkomsten maximaliseren. Het voordeel van een vast bedrag is dat je weet waar je aan toe bent, het nadeel is dat het bedrag vaak lager ligt. Daarnaast is het goed om na te vragen bij het bedrijf maar je mee wil samenwerken wat ze nou precies doen om de maximale omzet te halen en hoe succesvol ze daar in zijn. 

4. Persoonlijk in- én uitchecken
We schreven eerder al 6 redenen waarom een persoonlijke check-in zo belangrijk is. Hetzelfde geldt voor de check-out. Sommige bedrijven kiezen er voor om je gasten de sleutel ergens anders in de stad op te laten halen of om uit bezuinigingsoverwegingen geen check-out te doen. Vraag goed na of de het bedrijf waarmee je in zee gaat een sleuteloverdracht doet of een persoonlijke check-in in het appartement. Een sleuteloverdracht kan namelijk betekenen dat de gast de halve stad door moet om zijn sleutel ergens op te halen. Geen goed begin van zijn verblijf in jouw woning. 

5. Hoe is de schoonmaak geregeld?
Schoonmaken is een vak apart en het schoonmaken van huizen tussen check-out en de volgende check-in is een kunst. In korte tijd een huis hotel waardig schoonmaken vergt ervaring, routine en een passie voor schoonmaken. Wij hebben de ervaring dat dit niet goed uit te besteden is aan part-time studenten maar dat je hier getrainde professionals voor nodig hebt die specifiek ervaring hebben met hotels, bed&breakfasts en woningen. Vraag daarom altijd hoe het door jou uitgekozen bedrijf dit geregeld heeft. Gebruiken ze hun eigen spullen? werken ze met professionals? hoe verwerken ze je specifieke schoonmaak wensen? De schoonmaak is een van de belangrijkste dingen in je review en dus voor het succes van je verhuur

6. Blijf altijd eigenaar van je eigen account.
Het is belangrijk dat je kiest voor een tussenpersoon die jou je eigen Airbnb account laat houden. Het bedrijf kan tijdens de verhuur periode je account overnemen, maar spreek altijd goed af dat jij eigenaar blijft en bij het beëindigen van de samenwerking weer de inlog gegevens krijgt. Dit account is geverifieerd met jouw identiteitsgegevens en dit moet je nooit weggeven. Airbnb kan je namelijk blokkeren als je later zelf een account wilt aanmaken. Daarnaast wil je de recensies van je huis natuurlijk niet kwijt als je de samenwerking ooit stopt. 

7. Transparantie
Als je, je woning uit handen geeft is het natuurlijk belangrijk om volledig te kunnen vertrouwen op degene aan wie je je sleutels geeft. Blind vertrouwen is mooi, maar transparantie is beter. Kan je bij je tussenpersoon nog zien wanneer je hoeveel gasten hebt en wat je verdient of moet je blind vertrouwen dat het overgemaakte geld klopt? Sommige bedrijven zijn heel gesloten, anderen hebben speciaal voor hun klanten een dashboard ontwikkeld waar ze realtime de verdiensten en ontwikkelingen kunnen volgen. Ook wanneer een bedrijf je een bedrag van te voren aanbiedt is het goed om achteraf te kunnen zien hoeveel zij dan er aan over gehouden hebben. Zo kan je zien of het bedrag realistisch was.

8. Opzegtermijn
De opzegtermijn die een bedrijf hanteert en de voorwaarden die ze aan de beëindiging van het contract stellen zeggen veel over het bedrijf waar je zaken mee gaat doen. Zijn deze voorwaarden soepel, dan heeft het bedrijf er waarschijnlijk vertrouwen in dat je zó tevreden bent over de service die ze bieden dat je niet weg gaat. Zijn deze voorwaarden onredelijk zwaar, vraag dan na waarom dit zo is. Grote kans dat het bedrijf al veel klanten verloren heeft en dat zou wat over de service kunnen zeggen. 

9. Kennis en professionaliteit
Een groeiende markt trekt veel partijen aan die snel geld willen verdienen. Iedereen kan een mooie website maken, maar dat zegt niets over het professionalisme. Een professionele partner kan jou helpen met de regels en belasting, heeft nagedacht over hoe ze met je buren en de VvE omgaat en wat ze doen bij klachten van gasten en hoe ze de ervaring voor jou, je gasten én je buren zo goed mogelijk kunnen maken.

10. Ga op je gevoel af
Vertrouw ondanks deze aandachtspunten op je gevoel. Je geeft met je woning je meest waardevolle bezit uit handen. Zorg dus dat je je prettig voelt bij het bedrijf waarmee je gaat samenwerken. Er kan namelijk altijd wel iets kleins fout gaan, het is dan fijn als je op elkaar kan rekenen.
 

Wil je meer weten over verhuren bij Iamb&b?